perspektif yang salah terhadap kidal



                                    Tak selamanya kidal dipandang buruk



            Kidal ADALAH kata yang tak asing lagi di telinga kita. Bahkan saya yakin disekeliling kita, bisa kita temukan org yang dominan mengunakan tangan kiri dari pada tangan kanan atau istilah lainnya Kidal!
   
 Kidal merupakan kecenderungan seseorang mengunakan tangan kiri dari pada tangan kanannya dalam melakukan aktivitasnya misalnya menulis ,Profesor Dr. Rozieta Shaary berkata, perlakuan kidal berlaku apabila seseorang individu itu menggunakan otak kanan secara dominan. "Otak manusia mempunyai dua bagian yaitu bagian kanan dan kiri yang mempunyai fungsi tertentu dalam mengawali pergerakan tubuh.

Dalam sebuah studi yang dilakukan oleh Dr Alan Searleman dari St Lawrence University di New York, menunjukkan bahwa orang kidal mampu mendukung sisi kiri tubuhnya untuk semua kegiatan fisik. Orang kidal juga dua kali lebih terampil dalam pemecahan masalah dan memiliki IQ lebih tinggi dari orang yang aktif dan Orang dengan tangan kidal relatif lebih cerdas dari pada bukan kidal (Guardian UK)

Disisi lain Orang kidal dapat merespon stimulasi (rangsangan) dengan lebih baik sehingga kebanyakan orang kidal jago bermain game.


* Penyebabnya

¢ Penyebab kidal masih belum jelas ada yang berpendapat karena kebiasaan

¢ dan ada yang berpendapat karena faktor keturunan karana jika ibu atau bapa atau kedua-duanya kidal, anak mereka mungkin kidal.


* kaitan dengan otak

kidal terjadi apabila otak kanan yang dominan mengawal bahagian badan sebelah kiri yang menyebabkan seseorang individu itu cenderung menggunakan bahagian badan sebelah kiri terutamanya tangan dan kaki kiri dalam perbuatan mereka

Hubungan kidal dengan otak Secara kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan. Ini adalah karena otak kita berfungsi secara menyongsong otak sebelah kiri menguasai bagian tubuh badan yg di sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bagian tubuh badan yg di sebelah kiri.Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan) menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan sains. Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg. menggunakan tangan kanan.


* Jangan di paksa

¢ Memaksa anak kecil menulis, dan memegang barang menggunakan tangan kanan bukanlah jalan terbaik kerana kanak-kanak kidal juga adalah normal seperti kanak-kanak lain.

¢ "Dalam Islam sendiri tidak ada diskriminasi terhadap individu yang kidal. Walau terkadang di anggap kurang sopan tapi bukan berarti kita mewajibkan anak-anak menggunakan tangan kananya , apabila dia kidal karena itu juga dapat memberi dampak yang fatal pada anak tersebut


* Orang kidal pintar?

Memang ramai individu kidal yang tersohor tetapi kepintaran mereka bukan kerana kidal tetapi kerana mereka menggunakan 80%-90% otak. Mengikut pendapat akut , individu kidal bukan saja menggunakan otak kanan secara maksima,tetapi juga menggunakan otak kiri lebih banyak dari orang biasa yang menggunakan otak kanannya. Orang kidal menggunakan lebih banyak bahagian otak kerana secara ringkasnya mereka juga melakukan beberapa kerja menggunakan tangan kanan selain menggunakan tangan kiri mereka dan secara automatik mereka menggunakan kedua-dua belah bahagian otak lebih dari orang kebiasaan. Bukan semua kidal tu pandai tapi yang pasti, tak kira kidal atau tidak, kalau malas buat kerja
  
* Kelebihan kidal

¢ orang kidal mempunyai kelebihan dalam penciptaan. Banyak ciptaan dihasilkan oleh orang kidal, misalnya kipas dan alat penyaman udara, tetapi ciptaan itu dinikmati orang tangan kanan.

¢ Orang kidal mempunyai kelebihan di bidang abstrak seperti seni, bahasa, muzik dan emosi. Disebabkan otak kanan lebih dominan, orang kidal memiliki daya imaginasi tinggi, menjadikan mereka jadi lebih kreatif berbanding orang tangan kanan.

¢ Orang yang menggunakan otak kanan (kidal) lebih tahu menikmati dan menghargai sesuatu. Misalnya, mereka dapat menghayati keindahan pemandangan atau kecantikan dan suasana di tepi

¢ menunjukkan orang kidal lebih cepat merespons rangsangan. Kidal juga memiliki keuntungan dalam bidang-bidang tertentu seperti menjadi pilot jet tempur atau berbicara sambil mengemudi pada waktu yang bersamaan.


* Kekurangan kidal

¢ Menulis didalam buku tebal (diari, buku laporan,dll ) akan menyukarkan individu kidal semasa menulis di bahagian kiri mukasurat kanan buku.Tulisan yang bermula dari kiri ke kanan juga merupakan salah satu faktor individu kidal menulis dengan gaya/cara yang unik sedikit.

¢ Kursi meja (kursi kuliah) ; Penggunaan meja kerusi meja di dalam kelas dicipta khusus untuk orang tangan kanan. Maka, individu yang kidal perlu mengiringkan sedikit badan sewaktu menulis agar tangan kidal dapat memanfaatkan setiap ruang meja yang ada.


* Fakta kidal

¢ Hari istimewa utk. orang kidal adalah Hari Kidal Sedunia yg. disambut pada 13  Ogos setiap tahun

¢ Orang kidal dapat merespon stimulasi (rangsangan) dengan lebih baik sehingga kebanyakan orang kidal jago bermain game.

¢ Pemilik Left Handed Convenience Sdn Bhd, Chong Siew Chin membuka kios menjual barangan orang kidal sejak 2000 bagi memenuhi permintaan orang kidal.

¢ Secara kasarnya sekitar 10-15% drp. penduduk dunia adalah kidal.

¢ 4 dari 5 desainer komputer Mac dilaporkan kidal

¢ Orang kidal memiliki kemungkinan lebih besar untuk mejadi jenius. 20% dari jumlah anggota organisasi MENSA, sebuah organisasi untuk orang-orang dengan IQ tertinggi sedunia, dilaporkan kidal.


* Tokoh kidal

¢ Barrack Obama

¢ Bill Gates

¢ Julius Caesar,

¢ Alexander the Great,

¢ Napoleon Bonaparte dan Isterinya,

¢ Leonardo Da Vinci

¢ Valentino Rossi

¢ Aristotle

¢ Mahatma Gandhi

¢ Isaac Newton

¢ Albert Einstein


* Kesimpulan

¢ Orang menjadi kidal karena dominasi dari otak sebelah kanannya

¢ Penyebab kidal saat ini masih belum jelas ada yang bilang karena keturunan tapi banyak yang sepakat kerana kebiasaan.

¢ Orang kidal tidak semestinya mempunyai orang tua yang. juga kidal

¢ Individu Kidal, Individu Elastik


2 comments: